Megszülettek az V. Estöri Verseny eredményei

Vajon hányan „követnék be” az Instán Déryné Széppataki Rózát?

Megszülettek az V. Estöri Verseny eredményei

Középiskolás diákok elkészítették 7 ismert reformkori történelmi személy Instagram oldalát. Az V. ESTÖRI Kreatív Történelmi Verseny zsűrije ezek tartalmát is mérlegelte, amikor a pénteken lezajlott döntőn odaítélte az egyik 3 fős diákcsapatnak a fődíjat. Az Esterházy Magyarország Alapítvány vetélkedője fiatalos szemléletével a kreativitás, az élményszerű tanulás, a digitális és a művészi készségek fejlesztésével emelkedik ki a hazai tanulmányi versenyek közül.

A csapatok insta oldalai az alábbi linkeken érhetőek el:

https://www.instagram.com/brunszvik.terez_csupan.ember/

https://www.instagram.com/brunszvik.terez_az.elhivatott/

https://www.instagram.com/gorgei.artur_a.karakan/

https://www.instagram.com/gorgei.artur_tisztanlato/

https://www.instagram.com/teleki.blanka_orokosragyogasu/

https://www.instagram.com/teleki.blanka_eselyteremto/

https://www.instagram.com/clark.adam_scottish_engineer/

https://www.instagram.com/clark.adam_innleadair/

https://www.instagram.com/semmelweis.ignac_megmento/

https://www.instagram.com/semmelweis.ignac_immaculatus/

https://www.instagram.com/fay.andras_orrmotlan/

https://www.instagram.com/fay.andras_hi.story/

https://www.instagram.com/deryne.roza_a.primadonna/

https://www.instagram.com/deryne.roza_diva/


Déryné Széppataki Róza a 19. század legnépszerűbb magyar színésznője volt, a korabeli színházjáró közönség imádott, néha csúfolt primadonnája, Katona József múzsája és rengeteg férfi rajongásának tárgya. Ha az ő idejében lett volna olyan, bárki számára elérhető közösségi oldal, mint amilyen ma az Instagram, kétség sem férhet hozzá, hogy sok százezren követték volna nap, mint nap a profilját. A hazai drámairodalom kiemelkedő alakja pedig talán egy avatar mögé bújva, a kommentszekcióban posztolta volna Rózához írott szerelmes leveleit, amelyeket így a színésznő nem tudott volna elégetni.

A tavaly ősszel, immár 5. alkalommal meghirdetett ESTÖRI Kreatív Történelmi Versenyre nevezett középiskolás diákoknak idén a magyar reformkor világát kellett megeleveníteniük. A tanulmányi verseny kiírója, az Esterházy Magyarország Alapítvány arra bíztatta őket, hogy bátran használják a megszokott digitális eszközeiket és az online kommunikációs csatornákat, de főként a kreativitásukra és a képzelőerejükre hagyatkozzanak. Vessék bele magukat a reformkor forrásaiba és keltsék életre a korszak történelmi szereplőit, eljátszva azzal a gondolattal, milyen lenne az a világ, amelyben a történelmi figurák a jelenkor kommunikációs eszközeit használják.

Több mint 100, 3 fős diákcsapat vállalta az izgalmas kihívást Magyarországon és a határon túlról. A diákok a verseny első két fordulójában – a járványhelyzet okozta nehézségek ellenére is – kiválóan teljesítettek: leleményességüket az online újságírásban és honlapszerkesztésben szerzett jártasságukkal bizonyították, amikor a feladatnak megfelelően megszerkesztették egy 19. század eleji online magazin címlapját, és a reformkor nagyjainak elképzelt bejegyzéseivel üzentek a múltból a jelennek. Egy konkrét szituáció, jelenség példáján keresztül mutatták be, hogy miként változtak a korban a női és férfi szerepek.

A május 14-én, online megtartott döntőbe végül 14 csapat jutott: 5 fővárosi, 6 vidéki (Békéscsaba, Kiskunhalas, Pannonhalma, Sárospatak, Sopron, Szigetszentmiklós) és 3 határon túli (Kassa, Marosvásárhely, Révkomárom) csapat mérte össze erejét a dobogós helyekért. Az eseményt az Esterházy Magyarország Alapítvány a YouTube csatornáján élőben közvetítette. A döntő utólag is visszanézhető ezen a linken.

A finalistákra már a döntő napja előtt komoly kihívás várt, azt a feladatot kapták, hogy egy új Instagram oldal felépítésével mutassanak be jeles, 19. századi történelmi karaktereket. A 14 csapat összesen 7 karakteren (Teleki Blanka, Brunszvick Teréz, Déryné Széppataki Róza, Görgei Artúr, Fáy András, Clarck Ádám, Semmelweis Ignác) osztozott, így mindegyik karakterre két-két csapat jutott. A diákok szabadon megválaszthatták, milyen aspektusból és melyik életszakaszában mutatják be hősüket.

A valós tényeket változatos formátumban, hol komolyan, hol szellemesen dolgozták fel a csapatok. Megtudhattuk például, hogy mi ihlette a híres Déryné szobrot, milyen karriert áldozott fel Görgei Artúr a haza szolgálatáért, vagy hogy miként mentette meg Clarck Ádám háromszor is a felrobbantással fenyegetett Lánchidat.

Az izgalmas és küzdelmes életutak számos szöveges, képes, videós tartalmon keresztül elevenedtek meg, miközben a diákok – gyakran saját maguk alakítva a karaktereket – jelmezben, valódi helyszíneken játszották el általuk elképzelt módon az egykor történteket.

A végső rangsor eldöntésekor a zsűri nemcsak az Instagram-oldalak tartalmait vette figyelembe, hanem azt is, hogy az egyes csapatok ezeket hogyan mutatták be, illetve, hogy miként álltak helyt az ezt követő csapatpárbajban, valamint a döntő versenyfeladatainak megoldásában.

Az V. ESTÖRI trófeáját végül az marosvásárhelyi Bolyai Farkas Elméleti Líceum (A nemzet mindenesei fantázianevű) csapata zsebelhette be, míg a második helyezést a budapesti Szent Gellért Gimnázium (Szentkirályi Móric olvasói fantázianevű) csapata, a harmadikat pedig a révkomáromi Selye János Gimnázium (Feldunai kémosztag fantázianevű) csapata nyerte. A dobogós helyezést elért csapatok értékes audiovizuális és informatikai eszközökben részesültek.

Különdíjjal jutalmazták az Újpesti Könyves Kálmán Gimnázium, a kiskunhalasi Szilády Áron Gimnázium és Kollégium, valamint a szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnázium csapatát.

„Gratulálunk nemcsak a díjazottaknak, hanem valamennyi résztvevőnek, akik a járványhelyzettel dacolva vállalták a felkészülést és teljesítették az V. ESTÖRI Kreatív Történelmi Verseny kihívásait. Példát mutattak abból, miként lehet erősíteni a kapcsolatot diákok és tanárok között a távoktatási körülmények ellenére is” – mondta Czigány Balázs, az Esterházy Magánalapítvány igazgatóhelyettese. Hozzátette: „A megszületett online tartalmak ékesen bizonyítják, hogy a versennyel elértük a célunkat, hiszen egyfelől sikerült megmozgatnunk a diákok fantáziáját, másfelől a csapatok úgy tettek szert különböző ismeretekre, hogy közben értelmezték a forrásanyagokat is.”

Az Esterházy Magyarország Alapítvány az ESTÖRI tanulmányi versennyel kíván lehetőséget teremteni a történelem iránt érdeklődő fiataloknak arra, hogy a digitális világ eszközrendszerével és kreatív megoldások felhasználásával adhassák át, mutathassák be történelmi ismereteiket. A verseny során fejlődnek a diákok kompetenciái: a kutató-elemző képességük, a művészi, a digitális, a szövegírói és előadói képességeik, továbbá kommunikációs és a média működésével kapcsolatos ismeretekre is szert tesznek. A tanulmányi verseny 2019 óta teljesen digitális, ami az Alapítvány értelmezésében nem elsősorban a digitális eszközökről szól, hanem sokkal inkább a kreativitásról, valamint a kritikai gondolkodás képességének átadásáról.