Készülnek az izgalmas 19. századi Index címlapok
Az INDEX is beszállt a második fordulóba
Zajlik a 2019/2020-as Estöri második fordulója, már javában készülnek az izgalmas 19. századi Index címlapok. Nem csak mi várjuk izgatottan a megoldásokat, de a zsűri is. A versenymunkákat idén is szakértő zsűri véleményezi majd, melynek történelemtanárok, kommunikációs szakemberek és újságírók is a tagjai lesznek, például Kolozsi Ádám, az Index újságírója, és Somogyi Péter (Szarvas) grafikus, az Index art directora. A népszerű online média szerkesztői még tippekkel is segítik a versenyzőket, hogy igazán ütős címlapok készülhessenek.
TIPP 1#: Milyen a jó cím?:
Amikor 2017-ben a BuzzSumo médiaelemző cég megvizsgált 100 millió online címet, elég pontosan kiszűrte, hogy mik a nagy kattintásszámot kiváltó címek jellemzői. Eredményeik szerint azokat a cikkeket kattintják, lájkolják és osztják leginkább az olvasók, amelyeknek a címei az érzelmeinkre hatnak, például: „Sírni fogsz, amint megtudod, mi lett a kislánnyal...”, „Őrületes bravúr!”, „Meg fogsz döbbenni, ha megtudod a zsákban futó verseny eredményeit!”;
• elemi kíváncsiságunkra igyekeznek építeni, például olyan módon, hogy kihagynak valami fontos információt: „Nem fogja elhinni, mi történt Beyoncé fenekével!”, vagy esetleg úgy, hogy ép ésszel fel nem fogható információt közölnek: „Ki nem találja, hol jelent meg Jézus! Egy pirítóson! Most megnézheti!”;
• ráadásul borzalmasan hosszúak, például: „Íme hét elképesztő jel a jövőből… Csak ma! Tényleg, a második király. Na de a hetedik... Jaj istenem.” (A BuzzSumo adatai szerint a 80-95 karakter hosszú cikkcím az ideális, ha a címadó a lehető legnagyobb közösségi aktivitást, kattintásszámot szeretné elérni.)
Ezek a szempontok több ponton is ellentmondanak annak, amit a klasszikus újságírás szabályai szerint gondolunk arról, hogy mi a jó cím ---> a jó cím az, ami erős állítást tartalmaz, ugyanakkor tömör, figyelemfelkeltő, de sosem hazudik vagy hallgat el információt. Hírcikk esetén továbbá akkor korrekt a címadás, ha a hírrel kapcsolatban a ki-mikor-hol-miért-mit csinált tengelyből a lehető legtöbb információt közli az olvasóval.
TIPP 2# Milyen a jó lead?:
• Célja: felhívja a figyelmet, bevonja az olvasót, kedvet csinál, informál (hogy mi a hírérték, miről fog szólni a cikk), figyelemfelkeltő, érdeklődést vált ki
• a történet nyitánya, a legfontosabb információk összegzése
• Fő fajtája az összefoglaló lead, ami kb, ezekre kérdésekre (ki, mikor, hol, miért, hogyan, mit csinál) ad választ
• A jó lead, viszont a hírértéket emeli ki, fókuszál, megjelöli, hogy:
- Miért érdemes ezt a cikket elolvasni,
- Az újságíró miért ezt a témát választotta, mi a különlegessége
- Fókuszál, megmondja az olvasónak a hírértéket.
KI-MIT CSINÁLT-MIKOR-HOL-MIÉRT lead-re példa: „Balatonberényben a naturista strand közelében, a parttól nagyjából 500 méterre egy vitorlázó repülőgép zuhant a vízbe július 25-én.”
• az online-ban a lead egyébként általában kiveszőben van, de sok szerkesztőségnél kötelező írni
• Ne legyen a lead első mondata a cím megismétlése, viszont reflektálhat rá
Az Index mellett az Unimédia médiügynökség szakértő csapata segíti a munkánkat.
Milyen a jó cím? Hogyan kell hatásos leadet írni? Milyen fotót használjunk egy figyelemfelkeltő címlaphoz? - ilyen és hasonló kérdésekben fogalmaznak meg a diákoknak értékes tippeket kommunikációs partnereink.
A várhatóan sok kreatív és szakmailag is kiváló címlapok közül a legjobbakat ezen a felületen publikáljuk.
Kapcsolat:
www.estori.hu
https://www.facebook.com/esterhazymagyarorszag
instagram.com/estoriverseny