Estöri: tarka és színes, mint a történelem maga
Lezajlott a VI. Estöri Kreatív Történelmi Verseny döntője
A magyar történelem egyik legmozgalmasabb és legsokszínűbb korának feldolgozása várt a hatodik Estöri – Kreatív Történelmi Verseny középiskolás csapataira, akik a három részre szakadt Magyarország magyar-török küzdelmeit, a kultúrák találkozását és együttélését tanulmányozva oldották meg a feladatokat. A többhónapos verseny során a diákok a törökkori diplomácia, a hétköznapok, a családi dilemmák, a vallásrefrom és a női sorsok témáit bemutatva adtak számot tudásukról. A személyes részvétellel zajló döntőre a budapesti Márai Sándor Művelődési Házban került sor. A megmérettetésen végül a révkomáromi Selye János Gimnázium csapata végzett az első helyen.
A “Kultúrák találkozása – a három részre szakadt Magyarország magyar-török küzdelmek és együttélés” volt a témája az Esterházy Magyarország Alapítvány által 2016 óta megrendezett Estöri Kreatív Történelmi Verseny idei fordulóinak. A középiskolák kilencedik és tizedik évfolyamainak csapatai változatos feladatokban mérték össze erejüket, megcsillogtatták vitakészségüket, színészi képességeiket, egyesek a hangszeres- és énekes tudásukat is – amellett persze, hogy számot kellett adniuk történelmi ismereteikről is. Összesen 120 csapat indult el tavaly ősszel a versenyen, végül a februári középdöntőt követően 12 csapat jutott el a májusi döntő megmérettetésig: tíz hazai és két határontúli - révkomáromi és marosvásáhelyi - középiskola diákjai.
A döntő előkészítő szakaszában egy Instagram oldal elkészítése volt a versenyzők feladata, majd a személyes részvétellel zajló prezentációk, vitapárbaj (duellum) és villámkérdések révén dőlt el, melyik csapat a legjobb az idei mezőnyben.
Végül a révkomáromi Selye János Gimnázium háromfős - A haza rabjai fantázianevű - csapata – Szépe Dominika, Gönczöl Bernadett és Gábor Balázs Máté nyerték el az aranyérmet. Az ezüstérmet a soproni Széchenyi István Gimnázium - Lutheránus kisasszonyok fantázianevű- csapata, a bronzot pedig a Baár-Madas Református Gimnázium, Általános Iskola és Diákotthon - Nyomdász Triász fantázianevű- csapata hódították el.
“Csupa dal, csupa színdarab, megjelenítés, zene, ének és divatbemutató – épp olyan színes és tarka volt ez a verseny, mint maga a történelem” - mondta el értékelésében dr. Varga Kálmán történész, a zsűri tagja. Foki Tamás, a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium igazgatgatóhelyettese és történelemtanára, egyben versenybizottság elnöke, értékelésében elmondta: “Jó cél az, ha a megszerettetjük a diákokkal a történelmet. Azt hiszem, hogy a versennyel ez a cél teljesült.” Hozzátette: a verseny sikerének titka az, hogy kiválóan kombinálja a tárgyi tudásra vonatkozó elvárást a kreativitással, amelynek a vetélkedő teret enged.
A gimnáziumi tanárok mellett muzeológusokból, történészekből, ügynökségi kreatív szakemberekből álló zsűri az idei feladatok kitalálásakor arra törekedett, hogy olyan nézőpontokat csempésszen a feladatokba, amelyek az iskolai oktatásból gyakran kimaradnak. Arra buzdították a diákokat, hogy ahelyette hogy a történelem vezéregyéniségeinek megszokott nézőpontjából mutatnának be egy adott témát vagy problémát, inkább fiktív karakterek megalkotásával, a hétköznapi emberek szemszögéből láttassák a korszak fontos kérdéseit, kihívásait – a vallási ellentéteket, a nők helyzetét, az életmódot, a korabeli divatot, gasztronómiát, a diplomácia, a követjárás, a kémkedés izgalmas kérdéseit vagy a családi dilemmákat – hova álljanak, kit kövesennek az adott történelmi pillanatokban. Az ilyen feladatok arra sarkallták a diákokat, hogy maguk is kerüljenek bele a döntési helyzetekbe: próbálják ki, hogyan irányítják a választásaik az eseményeket, ezáltal is empatikusabbá válva, jobban megértve mások motivációt, szempontjait.
A remek színészi teljesítmények és az élvezetes produkciók – volt aki versben vagy dalban dolgozta fel a kapott témát – idén is megmutatták, hogy a diákok kreativitása határtalan, mindamellett fontos számukra a hitelesség is. A zsűri több csapatnál is kiemelte a remek forráshasználatot és a történelmi hűségre való törekvést, akár az írott munkákban, akár a jelmezekben vagy az eredeti helyszíneken való forgatásokat tekintve. Jól látszott, hogy a diákok komolyan vették a verseny címét, és a konflikutusok mellett a kultúrák, népek, vallások együttélésének, egüttműködésének módozatait is megmutatták munkáikban.
Az előzetes Instagram feladat során a csapatok a leleményességüket, kommunikációs képességeiket is megmutathatták. Voltak, akik azért, hogy jobban megvilágítsák a témájukat, evilági vagy földöntúli erők segítségét is igénybe vették: rejtélyes olasz térképész-hadmérnököt, kettős ügynök kereskedőt, vagy épp egy dzsinnt vontak be a feladatok megoldásába.
Az a személyesség, amit a diákok belevittek a munkáikba, hitelesítette még a fiktív karaktereket is, hű képet adva az újkori magyar történelemről. Az Esterházy Magyarország Alapítvány Estöri Kreatív Történelmi Versenye idén is beteljesítette küldetését: a történelemtudás elsajátításának támogatása mellett fejlesztette a diákok olyan készségeit is, melyek nélkülözhetetlenek a 21. században. Ezt a célt szolgálták az olyan rendhagyó feladatok, mint például a duellum – amikor a diákok a vitakészségüket, retorikai, érvelési technikáikat tehették próbára – vagy a médiaeszközök használatára építő online magazin címlap és Instagram oldal készítés, amely az íráskészség mellett a videókészítési, és az élményszerű tartalomkészítésben való jártasságukat erősítette.
A dobogós elismerések mellett, különdíjakat is megítélt a zsűri.
Az erős mezőny többi tagjai:
• Andrássy Gyula Gimnázium, Békéscsaba csapata- Habsburgok hírnökei fantázianévvel és Insta oldallal
• Friedrich Schiller Gimnázium, Pilisvörösvár csapata - Falak titkai fantázianévvel és Insta oldallal
• Bolyai Farkas Elméleti Líceum, Marosvásárhely - Mo(wo)ments from history fantázianévvel és Insta oldallal
• Puskás Tivadar Távközlési és Informatikai Technikum, Bp. - Freskópingálók fantázianévvel és Insta oldallal
• Ady Endre Gimnázium, Ráckeve - Familia Caelestis fantázianévvel és Insta oldallal
• ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium Bp. - Nem mai csirkék fantázianévvel és Insta oldallal
• Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Bp. - IgazGyöngyök fantázianévvel és Insta oldallal
• Veres Pálné Gimnázium, Bp. - Micsoda nők! fantázianévvel és Insta oldallal
• Árpád Vezér Gimnázium, Sárospatak - Kémkereskedők Társulata fantázianévvel és Insta oldallal
Tovább a képgalériához:
https://www.esterhazyalapitvany.hu/hu/galeriak/27
A finálé teljes felvétele visszanézhető itt:
https://www.youtube.com/watch?v=N9s-lxIKBNA